اداره تجهیزات پزشکی
پنج شنبه 20 مرداد 1401
بخشنامه اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو:

بروز رسانی نحوه بررسی مابه التفاوت نرخ ارز ناشی از تغییر گروه کالایی ثبت سفارشات تغییر اولویت ارزی به نیمایی پس از تامین ارز رسمی

تاريخ:بيست و دوم تير 1401 ساعت 11:34   |   کد : 5127   |   مشاهده: 6413
با توجه به عدم تغییر اولویت ارزی تجهیزات و ملزومات پزشکی در شش ماهه اخیر و لزوم تعیین تکلیف مابه التفاوت نرخ ارز ناشی از تغییر گروه کالایی ثبت سفارشات تغییر اولویت ارزی به نیمایی پس از تامین ارز رسمی، نحوه بررسی مابه التفاوت ثبت سفارشات مربوطه به روز رسانی شده است.
بروز رسانی نحوه بررسی مابه التفاوت نرخ ارز ناشی از تغییر گروه کالایی ثبت سفارشات تغییر اولویت ارزی به نیمایی پس از تامین ارز رسمی
 اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو طی بخشنامه ای اعلام کرد، پیرو مصوبه های کمیته تخصیص ارز مورخ 1400/05/11 و 1401/03/08 و 1401/03/21، مطابق بخشنامه شماره 99/416472 مورخ 1399/12/25 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مورد ثبت سفارشات تجهیزات پزشکی که با دریافت سیاست ارزی و تعدادی از سازمان غذا و دارو، پس از تامین ارز رسمی نرخ ارز ثبت سفارش به نیمایی تغییر پیدا کرده است (بجز مواردی که سیاست تعدادی و ارزی از ابتدا به هر دلیل دارای اشکال در سیاست بوده است) بصورت ذیل اعمال می‌گردد.

1- بطور کلی ثبت سفارشاتی که در گمرک هستند و کالای آن تماما ترخیص نشده است بایستی کلیه پرونده های مجوز داده شده مبنی بر توزیع با قیمت ریالی بر پایه نرخ ارز دولتی از تاریخ این مصوبه به بخش دولتی توزیع گردد و مشمول پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز ناشی از تغییر گروه کالایی نمی‌شوند لیکن باید با نرخ رسمی و قیمت مصوبه در شبکه قانونی توزیع گردد. مگر آنکه رصد کالا در بازار وجود نداشته باشد یا نسبت به موارد مشابه دارای بیش بود ارزی باشد. مگر آنکه امکان رصد کالا در بازار وجود نداشته باشد یا نسبت به موارد مشابه دارای بیش بود ارزی باشد.

2-ثبت سفارشاتی که پس از ترخیص کل کالا و یا مقداری از کالا ترخیص و درانبار شرکت مانده باشد می‌بایستی مانده کالایی که در انبار شرکت می‌باشد با تعهد توزیع متناسب با نیاز مراکز، توزیع گردد و مشمول پرداخت مابه التفاوت نمی‌شوند. مگر آنکه امکان رصد کالا در بازار وجود نداشته باشد یا نسبت به موارد مشابه دارای بیش بود ارزی باشد.

3-ثبت سفارشات که کل کالا و یا قسمتی از کالا پس از ترخیص به فروش رفته باشد در صورت تایید اداره نظارت و بازرسی مبنی بر توزیع در شبکه قانونی با قیمت بر پایه  نرخ ارز رسمی مشمول پرداخت مابه التفاوت نمی‌شوند.

4- با توجه به اینکه کلیه اقلام دندانپزشکی از سال 98 به اولویت نیمایی تغییر پیدا کرده است مواردی که در گمرک و یا در انبار شرکت هستند و فروخته نشده اند مشمول پرداخت مابه التفاوت می‌باشند، زیرا امکان رصد بازار آن وجود ندارد.

5- ثبت سفارشاتی که کالا بصورت حمل به دفعات بوده و بخشی ترخیص شده و بخشی دیگر در گمرک می باشد در صورت فروش بخش ترخیص شده با تایید اداره نظارت و بازرسی مبنی بر توزیع در شبکه قانونی با قیمت بر پایه نرخ ارز رسمی و اخذ تعهد بابت توزیع در شبکه قانونی مشمول پرداخت مابه التفاوت نمی شوند. مگر آنکه امکان رصد کالا در بازار وجود نداشته باشد یا نسبت به موارد مشابه دارای بیش بود ارزی باشد.

تبصره 1- برای توزیع کالاهای مذکور، شرکت باید مطابق و متناسب با حجم کاری مراکز (تعداد عمل، تعداد مراجعات، سوابق توزیع و ...) و به صورت عادلانه، به مراکز درمانی/تشخیصی صرفا دولتی توزیع نماید.

تبصره 2- شرکت باید علاوه بر درج فاکتورها در انبار مجازی (مطابق دستورالعمل و بخشنامه‌های قبلی و رویه جاری ثبت سفارشات مشمول نرخ رسمی) گزارش تحویل کالا را با فایل اکسل دارای اطلاعاتی نظیر شماره و تاریخ فاکتور، مشخصات کالا، تعداد و مبلغ ریالی و شماره ثبت سفارش را بصورت کتبی به اداره کل اعلام نماید.

تبصره 3- با توجه به لزوم رعایت قیمت مصوب، در خصوص کالاهای فروخته نشده شرکت باید تعهد محضری مبنی بر رعایت توزیع متناسب کالا با نیاز مراکز دولتی با قیمت مصوب را مطابق با متن اعلامی این اداره کل (مطابق فرمت تعهد به پیوست)، در مورد ثبت سفارشات مربوطه را در سامانه تعهدات بارگذاری نماید.

تبصره 4-  در صورت عدم رعایت قیمت بر پایه نرخ رسمی توسط شرکت و عدم توزیع در شبکه قانونی، به تناسب تخلف انجام شده، در چهارچوب ضوابط و قوانین مربوطه برخورد خواهد شد.

تبصره 5- در خصوص کالاهایی که تاکنون فروخته نشده‌اند درکلیه فاکتورهای فوق الذکر علاوه بر رعایت قیمت مصوب بر پایه ارز دولتی، لات نامبر کالاها را نیز مطابق ضوابط فاکتور ذکر نمایند.

تبصره 6- شرکت موظف است و متعهد می گردد حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به توزیع مانده کالاهای ثبت سفارشات مذکور بر اساس موارد فوق الذکر اقدام نماید و در خصوص مواد اولیه شرکت متعهد می گردد تا پایان سال جاری نسبت به تولید و توزیع مانده ثبت سفارشات اقدام می نماید.

تبصره 7- در خصوص حمل به دفعات در صورتی که قسمتی از کالای ثبت سفارش تاکنون حمل نشده باشد برای آن قسمت از کالا اعلام نظر مجدد این اداره کل با طرح در کمیته تخصیص ارز تجهیزات پزشکی الزامی است.

تبصره 8- این بخشنامه شامل ثبت سفارشاتی که در زمان سیاست ارزی و تعدادی دارای مشکل بوده است و یا در ثبت سفارش مذکور تخلف صورت پذیرفته است، نمی‌باشد. نظیر اینکه بیش بود ارزی نسبت به موارد مشابه داشته باشد.

شایان ذکر است با توجه به نامه شماره 664/41306 مورخ 1401/04/07 مدیر کل تجهیزات پزشکی و تایید رئیس سازمان غذا و دارو در هامش آن، نامه های مذکور با امضا مدیر کل تجهیزات پزشکی به بانک های عامل ارسال خواهد شد.

ضمائم:
مطالب مرتبط:
برچسب ها : 
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


نظر سنجی

http://www.imed.ir/News/1/5127
Share
نظرسنجی
میزان سهولت دسترسی به اطلاعات مورد نیاز در وب سایت IMED چگونه می باشد؟



آمار بازدید
 بازديد امروز 12,455
 بازديد اين هفته 94,950
 بازديد اين ماه 296,292
 کل بازديدها 11,557,836
user icon
تعداد بازديد اين صفحه:                  35,073,954
پیوندها
آدرس

  تهران، خ انقلاب اسلامی، نبش خیابان خارک، پلاک29

 63420-66724309           66724386